Dějiny české literatury I. - III. podruhé

2. únor 2011 | 21.30 |
blog › 
Dějiny české literatury I. - III. podruhé

Poprvé jsem neprošla při třicetibodové hranici svými 27,5/60, podruhé 28/60. Potřetí termín testu vypsali zároveň s mým gramatickým státnicovým testem z němčiny, takže jsem o něj přišla.
Čtvrtý pokus jsem psala právě dneska a studiachtivý čtenář si tak může zkusit vyplnit test z dějin české literatury 19. století. Otázky jsem dávala dohromady z hlavy a jednu ukázku se mi bohužel nepovedlo vygooglit, časem ale možná dobude. Bodů jsem měla 24/60, což k ústní zkoušce překvapivě opět nestačí.
Užijte si to.

1) Určete, k jakému literárnímu směru lze přiřadit následující text, a své řešení zdůvodněte. Text přibližně datujte (rozhodnutí podložte konkrétními argumenty) a jmenujte autory a jejich díla, jež alespoň částečně čerpají z poetiky tohoto směru. Určení názvu díla ukázky po jednom bodu.

Ve čtvrtek, dne 24. února roku 1842, stály na silnici, jež běží z horského okresního města Větrova dále k severu do Krkonoš, těžké selské sáně. Hnědý huňatý kůň odfrkoval; kolem tlamy měl pěnu, vlhkou srst ověšenu šňůrkami jinovatky.

Po levém boku koňově přešlapovali dva mužové: starší, asi šedesátník, mladší dvacetiletý neb o málo starší.

Starý byl malý, ramenatý sedláček široké hlavy, na níž měl naraženu mrazovku s opelichaným beránkem a s mašlemi zle již zvedenými, tváří vráskami rozsekaných, obrostlých šedivým strniskem; na těle měl hnědý kožich s prošívanými zády, v boku zúžený, na nohou staré kozlovice do přiléhavých shrnovaček, nad nimiž po stranách visely kožené třapce. Mladík byl štíhlý holobrádek ruměných tváří, velkých modrých očí, hustých vlasů kaštanových, do půl hlavy ukrytých černým lesklým kastorem, a pod nosem se mu počínaly vlniti jemné knírky; zapjat byl do černého sosáku z tmavého lesklého sukna a úzké pruhované nohavice měl nataženy přes boty. 

2) Jmenujte klíčové osobnosti následujících periodik:

Císařské královské vlastenecké noviny
Čas
Česká včela
Hlas
Lumír

3) Označte díla, která vyšla mezi lety 1860 - 1870.

Babička, Ohlas písní českých, Arabesky, Písně otroka, Vesnický román, Knihy veršů, Vyšehrad, Muzikantská Liduška, Kříž u potoka, Selské písně a české znělky

4) Určete chronologii vzniku následujících dvou textů a své řešení přesvědčivě zdůvodněte za pomoci znalostí z historické poetiky (jako bonus: uveďte jména autorů a názvy děl).

A)
Tvrdá matka byla jsem tobě.
Těžce chléb jísti dala. 
Nehýčkala jsem robě,
muže jsem zraňovala.
Když prohlédly poprvé tvé oči vyjevené,
smutný se obzor před tebou šířil.
Mluvila jsem o ráně zasazené,
které čas neusmířil.

Na nás oba padal těžký stín,
matka tvrdá byla jsem, ty tvrdý syn.
Nepozdvihl jsi pro mne rámě.
S láskou jsi nepomyslil na mě.

Když vítr zahučel, zapraštěl mráz,
neslyšel jsi můj hlas.
A já přec mluvila, vidouc tvou psotu,
bídu, jež věčně tě štve.


A z úst mých zamlklých zaznělo tu:
Vezmi si své.

B)
Nepřipisuj svaté jméno vlasti
Kraji tomu, v kterém bydlíme,
Pravou vlast jen v sardci nosíme,
Tuto nelze bíti ani krásti;

Dnes neb zítra vraha zemi másti,
A lid v jarmě jeho vidíme,
Předce když se duchem spojíme,
Vlast je celá v každé svazku časti:

Vzácný ovšem citu nevinnému
Jest i háj ten, řeka, chalupa,
Kterou praděd nechal vnuku svému;

Ale meze vlasti nerozborné,
Jichž se bojí tknouti potupa,
Jsou jen mravy, řeč a mysli svorné. 

5) Určete, k jaké literární osobnosti se vztahuje následující charakteristika:

Narodil se 27. 0. 1845 v rodině zednického mistra ve Zbirohu. Ve studentských letech se sblížil s vlasteneckým a literárním životem a začal s vlastními básnickými pokusy. Na akademickém gymnáziu v Praze (1865) studoval přírodní vědy a matematiku, věnoval se literatuře a cizím jazykům. Vysokoškolské studium přerušil odjezdem do Ameriky, kde pobýval v letech 1868 až 1870. Pio necelém roce manželství mu zemřela žena při porodu dítěte. Známky životního otřesu se odrazily v jeho básnické tvorbě. Byl významným představitelem snahy generace o zvýšení úrovně české literatury jejím propojením se světem (sám přeložil většinu Shakespearových dramat). Stal se rovněž zakladatelem moderní poezie pro děti. Zemřel 28. 6. 1912 ve Zbirohu.

6) Napište souhrnnou charakteristiku děl Máj a Babička.

7) Určete, kdo je autorem následujícího úryvku (popř. z kterého jeho díla pochází). Charakterizujte jeho myšlenkový kontext.

Mňmňmň... nějak to nemůžu vygooglit, snad to ještě někdy dohledám...

8) Uveďte nejvýznamnější vykladače Babičky.

Zpět na hlavní stranu blogu