Zírám tu už přes hodinu do monitoru a snažím se rozsegmentovat dvacet vteřin z padesátisekundového čteného textu na jednotlivé hlásky. Předtím jsem vydělovala nádechové úseky. A za týden to bude zas něco jiného. Ujišťuju vás, že to zní mnohem zábavněji, než to ve skutečnosti je.
Ale zase si připadám hrozně drsně, protože na tom pracuju v tomhle programu, kterej vypadá děsně cool 8-)
Bylo by to mnohem zábavnější, kdybych ten text nenamlouvala já a kdybych po rozsegmentování neslyšela, jak příšerně vyslovuju. Nejde o to, že si šlapu na jazyk při sykavkách, to vím už od doby, co jsem bojkotovala básničky u logopedky. Jde o to, že já, JÁ, která rozhodně nevyslovuju s obvyklou pražskou leností, mám nechutně široká nízká áčka, u éček a íček je jasně slyšet, jak ta pusa není patřičně roztažená, a navíc artikulačně asimiluju i tam, kde bych rozhodně neměla. Áááá!
No jako ale fonetika je úplně boží. Sice jsem jí absolvovala už dva semestry v rámci němčiny, jeden semestr v rámci češtiny a ještě jednu zkoušku v rámci jiného předmětu - to všechno na PedF - a ten předmět by mi na FF určitě uznali, kdybych se o to snažila, ale jsem ráda, že jsem to neudělala.
Tak třeba hnedka zpočátku, když jsme dělali anatomii, což je ta méně zábavná část, nám přednášející nechala kolovat v láku naložené obnažené hlasivky a pak ještě hlasivky s nejrůznějšími serepetičkami okolo. Prý byly z nějakého vojáka, s čímž souhlasím - kdo jiný by měl ukousnutou špičku jazyka?
Furt nám pouští děsně super ukázky nějakých jevů. Třeba vezme nějaké slovo vytrhnuté z promluvy televizního hlasatele a my máme poznat, co to je. A nepoznáme, protože hlasatelé už nejsou, co bývávali, a melou hrozně rychle, a jak u slova není opora obsahového kontextu, nedá se to poznat.
No ale hlavně si poslední dvě hodiny hrajeme se záznamy se spektrogramu a oscilogramu. Nejprve nám na slajdech promítla, jak se liší vokály, sonory, znělé konsonanty, neznělé konsonanty, explozivy, frikativy atd. atd. a pak nám rozdala na 30 lístečkách rozstříhané záznamy ze spektrogramu a oscilogramu a k tomu napsaná slova a my jsme měli ty tři věci vždycky přiřadit k sobě.
Mazec.
Čímž se dostáváme k hádance. Mrkněte se na záznamy jednotlivých hlásek a zkuste podle toho přiřadit slova k nepopsaným záznamům. Úspěšní řešitelé sice nic nedostanou, ale můžou mít dobrý pocit ;)
Dlouhé í. Samohlásky mají pravidelnou periodu, čímž se dobře liší od většiny souhlásek. Dlouhá samohláska je samozřejmě dlouhá i na grafu.
M. Sonory (r, l, m, n) a glajd (j) se samohláskám hodně podobají, protože obsahují velký podíl tónové složky - ostatní souhlásky jsou založeny na šumu. Proto taky můžou tvořit vrchol slabiky (kapr, nesl, sedm, východomoravské dłhý)... jen na těch grafech dělají problémy.
V. Znělé souhlásky vypadaly na těch záznamech od přednášející mnohem víc jinak, sáfra už :) Každopádně se to vrtí mnohem rychleji než u samohlásek, takže je ta perioda víc nahňácaná na sebe.
S. Třené souhlásky (f, s, z, ž, š, ch, ř) jsou vděčné - vyslovují se dlouho a jsou hodně nepravidelné a hodně chlupaté.
K. Explozivy (p, b, t, d, ť, ď, k, g), moje oblíbené. Dlouho dlouho nic a pak najednou bum prásk, zvuk!
Není to vyčerpávající a nepráskněte tenhle popis žádnému fonetikovi, protože tam je uvedených několik zjevných, leč pro mě i pro vás pohodlných chyb, ale pro naše účely to postačí.
Takže, teď teda hádanky. Přiřaďte následující čtyři slova ke správným záznamům ze spektrogramu (aspoň doufám, že je tohle ze spektrogramu):
1. Milánek
2. přemýšlel
3. úkol
4. už
I.
II.
III.
IV.
Netrpěliví řešitelé se můžou podívat na vlastnosti obrázků, protože jsou pojmenované po slovech, která zobrazují. Správné odpovědi záhy odhalím do komentářů ;)
RE: Fonetická hádanka | sargo | 11. 12. 2011 - 14:14 |
RE: Fonetická hádanka | eithne | 11. 12. 2011 - 18:12 |
RE: Fonetická hádanka | sargo | 11. 12. 2011 - 18:50 |
RE: Fonetická hádanka | tigris | 16. 05. 2016 - 19:58 |
![]() |
eithne | 16. 05. 2016 - 21:25 |