Motivační praxe II.

28. březen 2009 | 16.00 |
blog › 
Motivační praxe II.

V druhé polovině motivační praxe jsme navštívili Dům dětí a mládeže, gymnázium Postupická a Klokánek. Opět byly návštěvy velmi poučné a velmi zajímavé.
O Klokánek jsem se nikdy nezajímala, jediné spojení jsem měla s kuřimskou kauzou. O to více se mě právě jeho návštěva dotkla.

(předchozí)

welcomeDům dětí a mládeže, Praha 4 - Bartákova

Stát garantuje 3 typy programů pro děti: Domy dětí a mládeže, školní kluby a školní družiny. Hlavní část svých financí získává DDM jako příspěvková organizace (50-70% příjmů), zbytek si vydělá hlavní a doplňkovou činností.
DDM má několik ekvivalentů: Vedle Domů dětí a mládeže (dříve Domů pionýrů a mládeže) to jsou ještě Centra volného času a Střediska volného času. Tyto firmy musí naplňovat šest základních druhů činnosti, pokud si chtějí tento status uchovat:

  1. pravidelná přímá činnost s dětmi
    tzn. min. 2 kroužky 6 hodin týdně
    40% dětí ČR navštěvuje DDM
  2. příležitostné aktivity pro děti
  3. spontánní činnost
    DDM vytvoří nabídku; dítě přijde a na místě si vybere
    především pro problémové děti
  4. musejí se starat o děti během prázdnin
  5. zájmové soutěže olympiády apod.
  6. vzdělávání
    výukové programy, které nemůže realizovat škola
    horolezení, tenis,...

open_clubs1Zaměstnanci DDM mají stejné platy jako středoškolští učitelé, taktéž musejí mít pedagogické vzdělání. Týdně musí chodit alespoň 40 hodin do práce.
Tento konkrétní DDM je 3. největší v republice. Má 40 zaměstnanců, z toho 15 pedagogů, a přes 100 externistů. Jsou v něm zahrnuty 4 pavilony: technický, sportovní, výtvarný a pavilon pro předškolní děti.
Domů dětí a mládeže je v České republice 298 (z toho 4 zřizují církve a 2 fyzické osoby). Před rokem 1989 jich bylo 600; DDM jako takové vznikaly od roku 1953.
Ano, DDM je dobrá možnost zaměstnání - jak nám bylo řečeno, je to ideální pro vyhořelé učitele, kteří stále chtějí pracovat s dětmi, ale po třech letech ve školství už více nezvládnou.
Z mého pohledu je tu jediný problém: kroužky se realizují odpoledne. Tudíž je to nevhodné pro matky s malými dětmi, narozdíl od učitelství, kdy je člověk v zaměstnání pouze dopoledne.


logoGymnázium Postupická

Postupická je krásný gympl s velmi moderním vybavením. Všechny odborné třídy jsou vybavené počítači, kmenové třídy mají ve stole zamčené notebooky.

Dále je v každé třídě dataprojektor a plátno. Na dvojici učitelů pak připadá jeden notebook k půjčování, neboť škola užívá systém elektronických žákovských knížek.
Zřizovatelem všech středních škol v Praze je Magistrát hl. m. P., který zároveň určuje počet tříd, rozděluje peníze a celkově se stará o podobné kratochvíle. Škola si naopak určuje školní vzdělávací program, který samozřejmě musí plnit obecné standardy.
Učitel s plným úvazkem pracuje týdně 21 hodin, navíc má ještě pohotovost na suplování a dozory.
Provoz školy kontroluje Magistrát a Česká školní inspekce.
Postupická je skvělá škola, kde by se mi opravdu líbilo. Moderně vybavená, se sympatickou zástupkyní, prý velmi dobrým pedagogickým kolektivem.

NSD_07_13literatura v III.B
V tercii je žákům 16 let, jak jsem si bryskně spočetla.
Probírali zrovna renesanci a Shakespeara.
Pět minut bylo věnováno opakování z minulé hodiny, dále se dokončila Shakespearova dramata, které probírali v minulých hodinách.
Novou látkou byla Shakespearovy komedie. Profesorka je nijak neuvedla, učení probíhalo formou referátů o jednotlivých titulech. Referáty byly doprovázené ukázkami z knih i z čítanky.
Úryvek jednoho dramatu četli společně po rolích. Profesorka ke konci hodiny rozdala jeden sonet, který po přečtení pustila z magnetofonu jako nahrávku od Chinaski.
Profesorka žákům tykala, ale respektovala je. Jako výhrůžku trestu použila "půjdeš se projít", což dle očekávání příliš nefungovalo.
Poměrně uspořádaná, příjemná hodina. Fascinuje mě, že i přes zapojení referátů stihla profesorka odučit vše, co si na onu hodinu naplánovala.


DSC_0002FOD Klokánek, Láskova 1803
(FOD Klokánek)


Klokánek je zařízení pro okamžitou pomoc. Zatímco dětské domovy mohou přijmout dítě až po pobytu v diagnostickém ústavu, Klokánek poskytuje pomoc ihned. Do 24 hodin od umístění dítěte do Klokánku se musí žádost o umístění proměnit do jiného právního příkazu.
Klokánek nicméně nerozhoduje, co bude s dětmi dál.
V 60% případů dochází k návratu do biologické rodiny, co nebývá vždy zcela šťastným řešením a děti se potom občas vrací do Klokánku opakovaně. I přesto je návrat do biologické rodiny primárním cílem.
Celkově mají Klokánky v České republice kapacitu pro 400 dětí. Klokánek v Láskově ulici vznikl v roce 2005 a má 12 bytů s kapacitou po třech nebo čtyřech dětech, celkově tedy pojme 40 dětí. V Láskově pracuje 24 stálých tet, 4 pomocné, 2 psychologové, 1 PR, 3 techničtí pracovníci, 1 vedoucí a 3 sociální pracovnice.
Do každého bytu s dětmi jsou přiděleny 2 stálé tety, které se po týdnu střídají. Když mají službu, jsou s dětmi nonstop, vaří jim, perou, žehlí, hrají si s nimi. Nahrazují jim rodiče. Jejich největším úkolem je poskytnout dětem pocit, že jsou v bezpečí, a při delším pobytu dětí v Klokánku si s nimi vypěstovat citové pouto.
Program je zcela na pečujících tetách. Děti samozřejmě navštěvují školy a školky, kroužky jim ale zajišťují právě tety. Děti mohou chodit za kamarády nebo si kamarády vodit do bytu a pokud to nebrání programu tet, mohou je navštěvovat rodiče.
DSC_0009V současné době je tam nejvíce předškoláků, tento stav se ale stále mění. Děti průměrně v Klokánku zůstávají půl roku, ale stejně často jako jedinou noc zůstávají třeba pět let. Za poslední rok bylo do Klokánků přijato 450 dětí, z nichž 300 zase odešlo.
Na každé dítě přispívá stát 17 000 - 21 000 měsíčně, peníze jsou vyplácené magistrátem. Z těchto peněz by se mělo pokrýt všechno: potřeby dítěte, plat hlídacích tet, kroužky atd. Na to je to málo, velkou část peněz tvoří sponzorské dary. Dále se pořádají veřejné sbírky, FOD dostává dotace a granty a měli by platit i rodiče 1000,- až 1800,- měsíčně a vyplácet Klokánku příspěvky, které na děti dostávají. Protože ale nejčastěji umisťují své děti do Klokánků z finančních důvodů, není tomu vždycky tak.
Byli jsme se podívat v jednom bytě. Byl krásný, jedna teta - starší paní - byla obklopená čtyřmi mrňaty, která se za ní schovávala, a doslova z ní zářila vlídnost a pozitivní nálada.
Pracovat jako hlídací teta musí být neuvěřitelné. Týden nemůžete od svěřenců - ani za rodinou, nikam; dítě, které si zamilujete, vás po letech opustí a vrátí se do své rodiny, ve které se může ale mít stejně špatně jako předtím.

Zpět na hlavní stranu blogu

Související články

Komentáře

RE: Motivační praxe II. sargo 28. 03. 2009 - 16:13
RE: Motivační praxe II. eithne 29. 03. 2009 - 14:12
RE: Motivační praxe II. jarmik 30. 03. 2009 - 14:12
RE: Motivační praxe II. eithne 30. 03. 2009 - 15:00
RE: Motivační praxe II. chachina 30. 03. 2009 - 20:10
RE: Motivační praxe II. eithne 30. 03. 2009 - 20:51