V druhé polovině motivační praxe jsme navštívili Dům dětí a mládeže, gymnázium Postupická a Klokánek. Opět byly návštěvy velmi poučné a velmi zajímavé.
O Klokánek jsem se nikdy nezajímala, jediné spojení jsem měla s kuřimskou kauzou. O to více se mě právě jeho návštěva dotkla.
Dům dětí a mládeže, Praha 4 - Bartákova
Stát garantuje 3 typy programů pro děti: Domy dětí a mládeže, školní kluby a školní družiny. Hlavní část svých financí získává DDM jako příspěvková organizace (50-70% příjmů), zbytek si vydělá hlavní a doplňkovou činností.
DDM má několik ekvivalentů: Vedle Domů dětí a mládeže (dříve Domů pionýrů a mládeže) to jsou ještě Centra volného času a Střediska volného času. Tyto firmy musí naplňovat šest základních druhů činnosti, pokud si chtějí tento status uchovat:
Zaměstnanci DDM mají stejné platy jako středoškolští učitelé, taktéž musejí mít pedagogické vzdělání. Týdně musí chodit alespoň 40 hodin do práce.
Tento konkrétní DDM je 3. největší v republice. Má 40 zaměstnanců, z toho 15 pedagogů, a přes 100 externistů. Jsou v něm zahrnuty 4 pavilony: technický, sportovní, výtvarný a pavilon pro předškolní děti.
Domů dětí a mládeže je v České republice 298 (z toho 4 zřizují církve a 2 fyzické osoby). Před rokem 1989 jich bylo 600; DDM jako takové vznikaly od roku 1953.
Ano, DDM je dobrá možnost zaměstnání - jak nám bylo řečeno, je to ideální pro vyhořelé učitele, kteří stále chtějí pracovat s dětmi, ale po třech letech ve školství už více nezvládnou.
Z mého pohledu je tu jediný problém: kroužky se realizují odpoledne. Tudíž je to nevhodné pro matky s malými dětmi, narozdíl od učitelství, kdy je člověk v zaměstnání pouze dopoledne.
Gymnázium Postupická
Postupická je krásný gympl s velmi moderním vybavením. Všechny odborné třídy jsou vybavené počítači, kmenové třídy mají ve stole zamčené notebooky.
Dále je v každé třídě dataprojektor a plátno. Na dvojici učitelů pak připadá jeden notebook k půjčování, neboť škola užívá systém elektronických žákovských knížek.
Zřizovatelem všech středních škol v Praze je Magistrát hl. m. P., který zároveň určuje počet tříd, rozděluje peníze a celkově se stará o podobné kratochvíle. Škola si naopak určuje školní vzdělávací program, který samozřejmě musí plnit obecné standardy.
Učitel s plným úvazkem pracuje týdně 21 hodin, navíc má ještě pohotovost na suplování a dozory.
Provoz školy kontroluje Magistrát a Česká školní inspekce.
Postupická je skvělá škola, kde by se mi opravdu líbilo. Moderně vybavená, se sympatickou zástupkyní, prý velmi dobrým pedagogickým kolektivem.
literatura v III.B
V tercii je žákům 16 let, jak jsem si bryskně spočetla.
Probírali zrovna renesanci a Shakespeara.
Pět minut bylo věnováno opakování z minulé hodiny, dále se dokončila Shakespearova dramata, které probírali v minulých hodinách.
Novou látkou byla Shakespearovy komedie. Profesorka je nijak neuvedla, učení probíhalo formou referátů o jednotlivých titulech. Referáty byly doprovázené ukázkami z knih i z čítanky.
Úryvek jednoho dramatu četli společně po rolích. Profesorka ke konci hodiny rozdala jeden sonet, který po přečtení pustila z magnetofonu jako nahrávku od Chinaski.
Profesorka žákům tykala, ale respektovala je. Jako výhrůžku trestu použila "půjdeš se projít", což dle očekávání příliš nefungovalo.
Poměrně uspořádaná, příjemná hodina. Fascinuje mě, že i přes zapojení referátů stihla profesorka odučit vše, co si na onu hodinu naplánovala.
FOD Klokánek, Láskova 1803
(FOD Klokánek)
Klokánek je zařízení pro okamžitou pomoc. Zatímco dětské domovy mohou přijmout dítě až po pobytu v diagnostickém ústavu, Klokánek poskytuje pomoc ihned. Do 24 hodin od umístění dítěte do Klokánku se musí žádost o umístění proměnit do jiného právního příkazu.
Klokánek nicméně nerozhoduje, co bude s dětmi dál.
V 60% případů dochází k návratu do biologické rodiny, co nebývá vždy zcela šťastným řešením a děti se potom občas vrací do Klokánku opakovaně. I přesto je návrat do biologické rodiny primárním cílem.
Celkově mají Klokánky v České republice kapacitu pro 400 dětí. Klokánek v Láskově ulici vznikl v roce 2005 a má 12 bytů s kapacitou po třech nebo čtyřech dětech, celkově tedy pojme 40 dětí. V Láskově pracuje 24 stálých tet, 4 pomocné, 2 psychologové, 1 PR, 3 techničtí pracovníci, 1 vedoucí a 3 sociální pracovnice.
Do každého bytu s dětmi jsou přiděleny 2 stálé tety, které se po týdnu střídají. Když mají službu, jsou s dětmi nonstop, vaří jim, perou, žehlí, hrají si s nimi. Nahrazují jim rodiče. Jejich největším úkolem je poskytnout dětem pocit, že jsou v bezpečí, a při delším pobytu dětí v Klokánku si s nimi vypěstovat citové pouto.
Program je zcela na pečujících tetách. Děti samozřejmě navštěvují školy a školky, kroužky jim ale zajišťují právě tety. Děti mohou chodit za kamarády nebo si kamarády vodit do bytu a pokud to nebrání programu tet, mohou je navštěvovat rodiče.
V současné době je tam nejvíce předškoláků, tento stav se ale stále mění. Děti průměrně v Klokánku zůstávají půl roku, ale stejně často jako jedinou noc zůstávají třeba pět let. Za poslední rok bylo do Klokánků přijato 450 dětí, z nichž 300 zase odešlo.
Na každé dítě přispívá stát 17 000 - 21 000 měsíčně, peníze jsou vyplácené magistrátem. Z těchto peněz by se mělo pokrýt všechno: potřeby dítěte, plat hlídacích tet, kroužky atd. Na to je to málo, velkou část peněz tvoří sponzorské dary. Dále se pořádají veřejné sbírky, FOD dostává dotace a granty a měli by platit i rodiče 1000,- až 1800,- měsíčně a vyplácet Klokánku příspěvky, které na děti dostávají. Protože ale nejčastěji umisťují své děti do Klokánků z finančních důvodů, není tomu vždycky tak.
Byli jsme se podívat v jednom bytě. Byl krásný, jedna teta - starší paní - byla obklopená čtyřmi mrňaty, která se za ní schovávala, a doslova z ní zářila vlídnost a pozitivní nálada.
Pracovat jako hlídací teta musí být neuvěřitelné. Týden nemůžete od svěřenců - ani za rodinou, nikam; dítě, které si zamilujete, vás po letech opustí a vrátí se do své rodiny, ve které se může ale mít stejně špatně jako předtím.
RE: Motivační praxe II. | sargo | 28. 03. 2009 - 16:13 |
RE: Motivační praxe II. | eithne | 29. 03. 2009 - 14:12 |
RE: Motivační praxe II. | jarmik | 30. 03. 2009 - 14:12 |
RE: Motivační praxe II. | eithne | 30. 03. 2009 - 15:00 |
RE: Motivační praxe II. | chachina | 30. 03. 2009 - 20:10 |
RE: Motivační praxe II. | eithne | 30. 03. 2009 - 20:51 |