O čem se píší seminárky

12. květen 2009 | 23.00 |
blog › 
O čem se píší seminárky

Přednášející nám říkala, že můžeme analyzovat cokoliv, že jí loni student zanalyzoval účtenku z Tesca a jí se to moc líbilo. Chvíli jsem uvažovala o analýze článku z novinek.cz, chvíli o článku z blogu z Afriky, nakonec vyhrál článek ze Sargo blogu. O komínech. Juch :-)

Analyzovala jsem toto. Strávila jsem nad ním krásných sedm hodin večer a dvě dopoledne před odevzdáním, ale povedlo se mi práci dohotovit včas.



Úvod

Ukázka
Text byl převzat z osobního internetového blogu.
(https://sargo.pise.cz/101599-muj-prvni-odchyt-aneb-muselo-to-prijit.html)

Komunikační situace
Text je primárně psaný. Má prvky mluveného projevu.

Komunikační záměr
Text má primárně estetickou funkci, vznikl pro pobavení čtenáře. Sekundárně má funkci publicistickou, má v sobě i prvky reportáže.

Funkční styl
Jde o umělecký styl s prvky publicistického a prostě sdělovacího.

Slohový útvar
Text se pohybuje na rozhraní povídky a umělecké reportáže, neboť v sobě mísí více funkčních stylů.

Objektivní slohotvorní činitelé
Jedná se o psaný text volně dostupný na internetu a určený široké veřejnosti. Jedná se o text pro univerzálního čtenáře, je psán srozumitelně bez větších nároků na pochopení. Jde o text, který psala autorka ze své vlastní vůle a tedy nebyla jakkoliv omezována časovými, rozsahovými či obsahovými požadavky.
Text je psán v první osobě. Autorka článku psala o sobě samé s jen minimálními změnami. Popisovala reálný zážitek subjektivním pohledem.

Subjektivní slohotvorní činitelé
O samotné autorce se z textu mnoho nedozvídáme. Autorka se v článku hlásí k lezení po komínech a dá se soudit, že zážitek nebyl pro autorku nečekaný. Užitý jazykový kód je neutrální a nenaznačuje nic o autorce samé a jen podle chyb v interpunkci se dá soudit, že není profesionální spisovatelkou.

Makrokompozice

Slohové postupy a jejich modifikace
V textu je užitý vyprávěcí slohový postup s chronologickou kompozicí. Stylová modifikace řadí text k obyčejnému vyprávění, text se nesnaží být uměleckým textem, jeho výrazové prostředky odpovídají denní komunikaci běžného vyprávění.
Poslední odstavec přechází do úvahového slohového postupu.

Horizontální členění textu
Jedná se o samostatný článek internetového blogu. Spadá do rubriky "vertikální turistika", je tedy pravděpodobné, že se na blogu vyskytují jemu podobné.
Název článku i náležitosti (datum, čas a rubrika) jsou graficky oddělené velikostí a typem písma.
Text je dělen na odstavce (byť za použití měkkého enteru a tedy netradičně bez odsazení od začátku stránky) a na šest větších celků oddělených prázdným řádkem.

Akceptabilita
Zvolený jazykový kód je dobře srozumitelný všem potenciálním čtenářům. Slang je v textu užitý jen v malé míře, ačkoliv by téma umožňovalo mnohem větší zapojení, aby neznalým neznemožnil chápání textu. Autor se čtenářem neudržuje přímý kontakt, volí ale tradiční vyprávěcí postupy (chronologická kompozice textu, tradiční vyprávěcí začátek to bylo tak) a vyprávění se odehrává v první osobě.
V textu je užitý etický dativ v první osobě (to se mi to machruje).

Vertikální členění
Text je vertikálně členitý. Je v něm využité množství interpunkčních znamének, vsuvek a přímých řečí. Na začátku jsou v textu užitá velká písmena (JESTLI, KDY), která narušují vertikální jednotvárnost. Přímá řeč je odlišena od zbytku textu nejen uvozovkami, ale nedůsledně také kurzívou.
Název je s článkem stylově shodný.

Koherence textu
Text je koherentní, užívá množství kohezních prvků.
Využívá vztah části a celku (...skromně se přiřadila k houfku lapených komínářů. ... Otočil se na kolegyňku.). Častý je v něm výskyt anafory (Otočil se na kolegyňku. Ta mírně zaváhala.), o něco méně katafory (To bylo tak. ...). V textu se vyskytují konektory (Byli jsme totiž zrovna dost unikátní sestava). Endoforické elipsy jsou v textu vyjádřeny především gramatickými kategoriemi v koncovkách jmen a sloves.

Slohová charakteristika výrazových prostředků

Hláskové prostředky
V textu můžeme pozorovat kvantitativní změnu (tááákhle) za účelem napodobení mluveného projevu a větší názornosti psaného. Jinak k hláskovým změnám v textu nedochází.

Morfologické prostředky
Ačkoliv jde o vyprávěcí postup, který v mnohém napodobuje styl prostě sdělný, morfologická stavba slov je zachována.
Článek je z větší části psaný v préteritu. V druhém odstavci je však užitý mimočasový prézens (dejte dva komínáře dohromady...) a v pátém odstavci je děj aktualizovaný do přítomnosti užitím prézensu historického (po chvíli jede auto...).

Lexikální prostředky
Text hojně užívá specifické lexikální prostředky.
Využívá slangová vyjádření. Elipticky vynechává slovo "komín" (dorazit pěknou třicítkou, po té sedmdesátce), policejní zadržení vyjadřuje slovem "odchyt" a užívá neobvyklou valenci slova komín (že tam jdeme na komín, to je váš první komín).
Autorka si v textu tvoří vlastní slova. Využívá při tom derivaci, konkrétně resufixaci (domkoidní) a prefixaci (připrocházela).
Ve snaze o ozvláštnění se v textu vyskytují knižní výrazy (ukázalo se býti, páchat nepravosti, povely zní tmou, lapených, pravila) a mnoho expresivně zabarvených slov (pech, maník, prdlí). Autorka se nevyhýbá ani frazémům (až to do nebe volá). Expresivitu vyjadřují v textu deminutiva (očíčky, areálek, houfku, kolegyňku) i dysfemismy (ženská, chlap). Dalším vyjádřením expresivity je užití interjekce (ejhle) a partikule (přijela hned čtyři auta).
V textu jsou nadměrně užívaná pronomina. Nejde jen o prvek koheze textu, některá jsou použitá zcela nevhodně a svědčí o autorčině emocionálním vypětí při psaní textu (že ten uštěkaný vlčák se k nim nemá jak dostat).
V textu jsou hojně užívané emotikony. Slouží k odlehčení textu a je prostředkem vyjádření nadsázky.
Text je většinou explicitní.

Syntaktické prostředky
V textu se vyskytují vedle krátkých vět i nadměrně rozvětvená souvětí. Text užitím obou extrémů získává na dynamice a stává se čtivějším.
Některá interpunkční znaménka jsou v textu špatně užitá, jde především o čárky. Částečně se jedná o chyby, částečně jimi ale chce autorka oddělit významnou myšlenku od zbytku a dá se tím vysledovat určitý vyvíjející se autorský styl.
Uvozovky v textu neoznačují jen přímou řeč, ale i pojmy, které potřebují být oddělené. Text obsahuje i množství dalších interpunkčních znamének (pomlček, závorek, vykřičníků), díky nimž se text stává členitější a dynamičtější.
V textu je užita i repetice, byť jen na jediném místě (špatné, špatné místo na lezení).

Závěr
Text jsem si vybrala právě pro možnost důkladné analýzy. Články od této autorky čtu pravidelně a baví mě sledovat vývoj jejího autorského stylu, změny ve stylu při psaní o různých tématech a baví mě i analýza jevů, kterých se ve svých článcích dopouští, ačkoliv nejde vždy o úmysl.
Zvolený článek byl zajímavý právě pro jeho téma, které autorku při psaní jednoznačně ovlivňovalo. Menší soustředěnost se projevila chybami, jedním překlepem a nadměrným užíváním zájmen a opakováním slov.

mff_life_10
Kdysi jsem se tomu smála a osm hodin se mi zdálo přehnané.
Polévá mě horko, když si uvědomuji, že jsem tuhle seminárku dělala hodin devět.

(Děsí mě, jak je to krátké. Jak na tom není vidět množství stráveného času, pot a krev a slzy, sprostá slova a bušení hlavou do zdi. Je to krátké a jednoduché a vypadá to spíš na ukrácení hodinky než probdělou noc. Jsem mrzutá.)

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

RE: O čem se píší seminárky sargo 12. 05. 2009 - 23:12
RE: O čem se píší seminárky jarmik 12. 05. 2009 - 23:35
RE: O čem se píší seminárky eithne 12. 05. 2009 - 23:47
RE: O čem se píší seminárky hospodynka 13. 05. 2009 - 08:51
RE: O čem se píší seminárky zmrzlinka 13. 05. 2009 - 11:55
RE: O čem se píší seminárky eithne 13. 05. 2009 - 12:00
RE: O čem se píší seminárky sargo 13. 05. 2009 - 22:26
RE: O čem se píší seminárky dj-team 13. 05. 2009 - 22:32
RE: O čem se píší seminárky eithne 13. 05. 2009 - 22:58
RE(2x): O čem se píší seminárky hospodynka 14. 05. 2009 - 06:51
RE: O čem se píší seminárky kaci 15. 05. 2009 - 13:12
RE: O čem se píší seminárky eithne 15. 05. 2009 - 17:19
RE: O čem se píší seminárky jarmik 18. 05. 2009 - 11:20
RE: O čem se píší seminárky evi 05. 12. 2009 - 12:56
RE(2x): O čem se píší seminárky eithne 05. 12. 2009 - 18:12
RE(3x): O čem se píší seminárky evi 06. 12. 2009 - 23:45