Květnové dovádění

28. květen 2012 | 19.00 |
blog › 
Magistrem › 
Květnové dovádění

Další rozkošné zkouškové na FF UK. Ačkoliv jsou zde předměty obtížnější než na PedF UK, je jich méně a je čas se jim pořádně věnovat. Baví mě to. A baví mě, že mě to baví. 

Teorie jazykové kultury - 14. 5. 2012     1
(ústní zkouška)

Všichni mi říkali - neuč se na to, je to na pět minut, je to dávačka, nejspíš se ani na nic nezeptá...  (Byl to stejný zkoušející jako u téhle zkoušky.)
No jako... zeptal se a na pět minut to nebylo.
Domluvili jsme si zkoušku na týden před začátkem zkouškového, že už chceme mít aspoň něco z krku. První šla do kabinetu Adéla a když po 30 minutách vycházela, zatvářila se jako popravenec a smutně zavrtěla hlavou. S tím jsem šla dovnitř.
Dr. Chromý nás zkoušel z textů o jazykové kultuře z průběhu celého 20. století (s přesahem do 19. a 21.). Věřila jsem si, protože jsem si přes semestr dělala pečlivé výpisky a o víkendu jsem se tomu poměrně dost věnovala.
Zeptal se mě na Hallera - což byla otázka, za kterou jsem se před kabinetem modlila. Radostně jsem se do toho pustila, odříkala mu celý koncept Hallerovy teorie o udržování jazykové kultury a lehce zmínila i okolnosti jeho bytí, načež se dr. Chromý začal doptávat na motivy Hallerovy teorie. Proč tolik chtěl zrovna faktor lidového jazyka? A proč zastával historické hledisko? A proč dobrého autora, když je tak zpochybnitelný? A proč, a proč, a proč...?
Pak se ptal na rozdíl přístupu Hallera a Pražského lingvistického kroužku. Pak se ptal na to, co vlastně Pražský lingvistický kroužek zastával za hodnoty.
Nevěděla jsem honem, co všechno chce slyšet, (protože ve čtených textech se Naše řeč a PLK prostě jen hádaly, ale nijak neosvětlovaly svá stanoviska a teoretické koncepty,) a on se tvářil bezvýrazně a čekal. A čekal. A čekal.
Pak jsem mu to řekla.
"Tak mně to asi stačí," řekl mi a zapsal mi jedničku.
Ale ta zkouška byla překvapivě nepříjemná. Přes rok byl tenhle přednášející hrozně v pohodě, vycházel nám ve všem vstříc, rád dovysvětloval a přeformulovával a odpovídal a všechno, ale u zkoušky neřekl navíc jediné slovo a jediné gesto, sfinx hadr.
Adéla dostala svoji první trojku na VŠ. Anežka dostala jedničku, (Anežka má vždycky jedničky,) ale já dostat její otázky, tak letím.

Slavistika - 21. 5. 2012    
(ústní zkouška)

Tohle není dávačka. Zkoušel nás doc. Rejzek, o kterém jsem se na blogu už několikrát zmiňovala.
Jak vyplynulo z minulého článku, zkouška se zakládala na rozpoznávání slovanských jazyků, jejich stručné, leč výstižné charakteristice a historii.

Druhou částí byla teoretická otázka, o které jsem si až do svého druhého pokusu myslela, že je výběr jen z dějin slavistiky, klasifikace jazyků a vnější jazykové vlivy. (Nebylo.)
 Dostala jsem ruštinu, ukrajinštinu a slovinštinu. A protože jsem se učila hlavně tu charakteristiku jazyků (v co se kde mění nosovky, v co jery, střídnice za tj a dj, vývoj skupin tl a dl, metateze likvid etc. etc.), chvíli jsem zírala do těch textů a zjistila jsem, že nevím NIC.
Takže jsem to určila jako bulharštinu, ruštinu a lužickou srbštinu (já vím...), on mě pochválil za to, jak pěkně umím tu teorii, ale že ji neumím aplikovat, a vyhodil mě.

kolik je x
Než jsem si vygooglila, co je to ta střídnice, o které furt na přednáškách
mluvil, tak mi bylo divné, že jednou bylo střídnice i, jednou ě, jednou e... :-D

Základy neuroligvistiky II - 24. 5. 2012     
(písemný zápočet)

Test byl trochu haluzácký, obzvlášť ještě pokud vezmeme v potaz, že jsem v pondělí po slavistice usnula, v úterý jsem od osmi ráno do jedenácti večer jen s krátkou polední pauzou hlídala děti a teprve středu jsem měla na učení. Rozhodně to bylo těžší než minule a shrnující prezentace, kterou nám přednášející po dlouhé době přemlouvání poslala, byla nepřehledná a dost podivná. (Ale díkybohu za ni!)
Tak jen pár vybraných:
- Jaké mohou být příčiny plastických změn na mozku?
- Které oblasti mozku se podílejí na reorganizaci jazyka v mozku a přebírají úlohy poškozených částí?
- Popište, jak by mohla/měla terapie afázií reagovat na informace o neuroplasticitě mozku. 
- Co jsou to parakuzie? K jaké nemoci se vážou? Na jakém principu by se mohly objevit?
- Popište debatu nature X nurture. V čem spočívá rozpor?
- Co je podle vás kritickým faktorem jazykovosti (co komunikaci činí jazykovou)?
- Jak můžeme studovat akvizici jazyka?
- Co je to Millerovo magické číslo 7? K jaké paměti se pojí?
- Co je Baddeleyho model prac. paměti? Co je to fonologická smyčka?
- Co je to number sense? Popište efekt velikosti a efekt vzdálenosti.
Odevzdala jsem hotový test jako první a dobře že tak. Předpokládám, že zápočet dala všem, ale jak dlouho na opravení museli ostatní čekat... chi chi :) 

Slavistika - 28. 5. 2012     2
(ústní zkouška, druhý pokus)

Tohle není dávačka. Klepu se ještě teď.
Takže, vážení slavisti, kdo z vás ví, kdy přišli do Evropy Maďaři? A koho měli za patrona? A jaké myšlenkové proudy se tu objevovaly v 16. století? Jaké byly výsledky reformace ve Slovinsku? Co je tam vůbec za náboženství?
Ano, tohle je ta samá zkouška jako minule.
Uá!
Míša vyšla z kabinetu ubrečená. Určila správně úryvky, vyjmenovala rysy, ale měla úplné okno, když se jí zeptal, co je na jih od Slovenska, a tak ji vyhodil. Ne, není pitomá, ví to. Ale okno při zkoušce? No haló? Kde to jste, jestli si myslíte, že vám dám ze slavistiky zkoušku, když nevíte, kde je Maďarsko?
Vaškovi dal za tři kvůli tomu příchodu Maďarů a kvůli tomu, že neznal centrum užívání kašubštiny.
"Cože? Proč?"
"No já dostal jako tu teoretickou otázku 'západoslovanské periferní jazyky'..."
 "CO?! Když říkal, že kašubštinu do úryvku nedá, tak jsem tyhle přeskočila! Co je proboha centrum kašubštiny?"
"Gdaňsk."
Měla jsem chuť utéct.
Místo toho, abych dostala texty k určování vylosovat, dost dlouho zkoumal, který papír mi dá... a dostala jsem stejné jazyky, jako jsem měla minule, jen s jinými (těžšími) úryvky. (Minule jsem měla rusky nějakou bylinu o Iljovi jdoucím do války, tentokrát pohádku o chaloupce na muří nožce. Nožke, vlastně.)
"A jako teoretickou otázku... víte co, vezměte si západoslovanské periferní jazyky."
Můžu umřít, prosím?
Ruštinu jsem určila podle toho, že v kmeni jmen před koncovkou nealternují hlásky (nožka, na nožke). Ukrajinštinu podle toho jejich zběsilého ikání (tobi místo tobě). Slovinštinu podle toho, že mi dal už dva jazyky stejné jako minule a že chorvatština, která by ještě vizuálně přicházela v úvahu, by měnila v perfektu koncové l za o.
Úplně jsem zírala, když mi to dávalo smysl. A ještě víc jsem zírala, když jsem na papír sypala rysy těch jazyků přímo z rukávu. Já jsem TAK dobrá!
No a dobrý. Určování textů, dobrý.
"No a tak mi řekněte něco k dějinám slovinštiny."
"Frýzinské památky, bla bla, šestnácté století, bla bla, Trubar, bla bla..."
"A co psal?"
"No asi gramatiky..."
"V šestnáctém století? Ale no tak. Co bylo v Evropě v šestnáctém století za myšlenkový proud? Soustředění na člověka, Michelangelo, antika, Petrarca, Boccacio,..."
"Hé."
 Ticho. Patnáctiminutové.
A pak - ne, nedostal ze mě ani humanismus, ani renesanci - že kdy skončil středověk (ano, to jsem mu řekla!), jak že jsme se to k tomu dostali? Aha, jistě... Jaké byly výsledky reformace ve Slovinsku?
(Co je to reformace?)
A jsou tam katolíci, nebo protestanti, nebo luteráni, nebo ufoni, nebo co já vím, co mi dával na výběr?
Uá!
No a teoretická otázka. "Tak centrem kašubštiny je Gdaňsk..."
Historie těch jazyků jsem mu řekla poměrně slušně (a že kašubština už vymřela, jsem měla napsané z jeho přednášek, jako!), zato k jazykovým rysům k polabštině ani slovo... ale kašubština! Já mám totiž hrozně ráda podivné mnemotechnické pomůcky, takže jejich absolutně neuvěřitelný pochýlený vokalický systém (á>ô, é>í, ó>u, u>ÿ, ÿ>i) jsem si zapamatovala levou zadní jen proto, že to moc pěkně vypadá rozkreslené na vokalický trojúhelník. Zíral! :D
Pak se zahloubal. "No jo, tak co s vámi? Když jsem Míšu poslal pryč kvůli Maďarsku... a ten váš humanismus... tohle je základní znalost... co s vámi? Co s vámi?"
Zdvořile jsem se usmívala.
Pak se zahloubal tiše a ten vnitřní boj na něm byl znát.
Já se dál zdvořile usmívala, protože přece miluju dělání zkoušek na poslední pokus, a proto žádná trága, když mě vyhodí!
"Ale tak já vám tu dvojku dám..."
Šok. "Dvojku?! Já myslela, že mě chcete vyhodit!"
"Ale ne, to bych vás poslal pryč rovnou. No ale... i když..."
Ticho.
"Ale jo, dvojku. Dejte mi ten index."
Heh.

zkouskove spani
True. Pokud zrovna nehlídám.

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

RE: Květnové dovádění zmrzlinka 28. 05. 2012 - 20:47
RE(2x): Květnové dovádění eithne 28. 05. 2012 - 20:56
RE(3x): Květnové dovádění hospodynka 03. 06. 2012 - 07:50
RE(4x): Květnové dovádění eithne 03. 06. 2012 - 11:01
RE: Květnové dovádění lentilka®sdeluje.cz 29. 05. 2012 - 07:41
RE(2x): Květnové dovádění eithne 29. 05. 2012 - 09:10
RE: Květnové dovádění sargo 30. 05. 2012 - 11:20
RE(2x): Květnové dovádění eithne 30. 05. 2012 - 14:27
RE: Květnové dovádění evi 01. 06. 2012 - 23:52
RE(2x): Květnové dovádění eithne 02. 06. 2012 - 14:07
RE: Květnové dovádění hospodynka 03. 06. 2012 - 07:48
RE(2x): Květnové dovádění eithne 03. 06. 2012 - 11:02
RE: Květnové dovádění boudicca 11. 06. 2012 - 21:36