Do dne a do roka a mám za sebou další - svůj čtvrtý, oficiálně pátý - pokus o složení zkoušky u našeho nejlepšího a nejúžasnějšího Peterky, co jich na světě je. Uvidíme, jestli i nadále budu pokračovat ve své desetibodové tradici...
1. Porovnejte pojetí dvou incipitů Jiráskových próz:
(a) Za starodávna byly našemu Království českému přirozenou a mocnou hradbou hluboké lesy, jež od hřebenů hraničních hor na mnoho mil do vnitra země se rozkládaly. (Psohlavci)
(b) Pojďte a poslyšte pověsti dávných časů. Poslyšte o našem praotci, o předcích, jak přišli do končin naší vlasti a usadili se po Labi i po Vltavě i po jiných řekách této země. Slyšte i, co více dochovalo se z temnoty věků, co zůstalo z báječných vypravování přešlých pokolení, jež klaněla se bohům v šeru starých hájů a jež obětovala studánkám v tichých ouvalech, jezerům i řekám i svatému, živému ohni. (Staré pověsti české)
2. Objasněte, čím se odlišuje přirozený jazyk od znakových systémů (materiálů) jiných (neverbálních) umění.
3. Pojmenujte výstižně vztah posledních slov v tomto dvojverší:
Ani tak nevoní mariánka v poli
jako mně vonějí mojí milé nohy.
4. Vysvětlete, k čemu v literatuře slouží genologické kategorie.
5. Analyzujte některou z uvedených literárních postav: Theodor Mundstock, Brouček (z Karafiátových Broučků), Josef Švejk, Danny Smiřický ze Zbabělců.
6. Nastylizujte 3 různé varianty téže metafory, kterou si sami zvolíte. Např. lidský život je napínavý román. Dá se v životě jen tak listovat? Důležitější i nebezpečnější než čtenáři cizích životů jsou jejich spoluautoři.
7. Formulujte základní otázky směřující k analýze děje.
8. Formou osnovy objasněte motivickou výstavbu básně Červenec
Svatý stín strážný bdí nám nad domovem
hlas jeho slyšet v tichu: Pamatuj!
A v šumu listí, v chladné písni vod
hlas jeho slyšíš, slyšíš doprovod:
Pamatuj!
Ne záře hranice, jen víra, zápal tvůj,
čin s mužným slovem
ať provází tě po Čechách.
Ne bengál vylhaný, jen tichý stálý plamen
ať hoří v duších.
Svatý stín strážný bdí nám nad Čechami
a děti v kolébkách
nám posvěcuje vzdušným pocelem.
9. Uveďte rysy idylického chronotopu.
10. Rozsah pojmu česká literatura - ujasněte na třech specifických příkladech konkrétních autorů.
Hodnocení:
Za každou otázku max. 2 body, tedy celkově 20 bodů.
0 - 11,5b: neprošel
12 - 15b: 2 a 3, postup k ústní, kde se rozhodne
16 - 20b: 1, k ústní se nejde
___
aktualizace:
Výsledky:
Mám 12 bodů! (lehká euforie) Zítra na ústní... :-)
Z 63 lidí test nenapsalo 23, za 1 bez ústní má 19 lidí, k ústní nás jde 21. Uá, nic neumím. Až mě vyhodí od ústní, zdemoluju jim katedru a pak se opiju do bezvědomí. Což bych asi mohla i když to udělám...
RE: Máte na to? III. | hospodynka | 22. 06. 2009 - 17:47 |
RE: Máte na to? III. | eithne | 22. 06. 2009 - 18:12 |
RE: Máte na to? III. | jarmik | 22. 06. 2009 - 21:58 |
RE: Máte na to? III. | eithne | 22. 06. 2009 - 22:32 |
RE: Máte na to? III. | kaci | 22. 06. 2009 - 22:49 |
RE: Máte na to? III. | kobliha | 23. 06. 2009 - 06:54 |
RE: Máte na to? III. | eithne | 23. 06. 2009 - 11:00 |
![]() |
kobliha | 23. 06. 2009 - 11:10 |
RE: Máte na to? III. | sargo | 23. 06. 2009 - 20:24 |
RE: Máte na to? III. | zmrzlinka | 23. 06. 2009 - 20:28 |
RE: Máte na to? III. | eithne | 23. 06. 2009 - 21:57 |