Máte na to? II.

27. červen 2008 | 12.15 |
blog › 
Máte na to? II.

Ano, a mám za sebou druhý termín skvělé zkoušky z teorie literatury a proto vám pro pobavení znovu předkládám otázky z testu. Jen by mě zajímalo, zda je možné vytvořit ještě víc subjektivně hodnotitelný test, než je tento. Možná se ho dočkáme na třetím termínu, kdo ví?



1. Uveďte charakteristické znaky pro román.

2. Vytvořte motivickou osnovu Erbenovy básně:

Věštkyně

Když oko vaše slzou se zaleje,
když na vás těžký padne čas,
tehda přináším větvici naděje,
tu se můj věští ozve hlas.

Nechtějte vážiti lehce řeči mojí,
z nebeť přichází věští duch;
zákon nezbytný ve všem světě stojí,
a vše tu svůj zaplatí dluh.

Řeka si hledá konce svého v moři,
plamen se k nebi temení;
co země stvoří, sama zase zboří:
avšak nic nejde v zmaření.

Jisté a pevné jsou osudu kroky,
co má se státi, stane se;
a co den jeden v své pochová toky,
druhý zas na svět vynese.



3. Napiště krátký lyrický text na téma "ruce" (nebo "nohy") a popiště, jaké výrazové prostředky jste při tom použili.

4. Porovnejte dva různé incipity Jiráskových děl (Psohlavců a Staré pověsti české):

(a) Za starodávna byly našemu Království českému přirozenou a mocnou hradbou hluboké lesy, jež od hřebenů hraničních hor na mnoho mil do vnitra země se rozkládaly. (Psohlavci)

(b) Pojďte a poslyšte pověsti dávných časů. Poslyšte o našem praotci, o předcích, jak přišli do končin naší vlasti a usadili se po Labi i po Vltavě i po jiných řekách této země. Slyšte i, co více dochovalo se z temnoty věků, co zůstalo z báječných vypravování přešlých pokolení, jež klaněla se bohům v šeru starých hájů a jež obětovala studánkám v tichých ouvalech, jezerům i řekám i svatému, živému ohni. (Staré pověsti české)


5. Uveďte aspoň 3 rysy mentality vypravěče úryvku textu:

Třicet pět let pracuji ve starém papíře a to je moje love story. Třicet pět let lisuji starý papír a knihy, třicet pět let se umazávám literami, takže se podobám naučným slovníkům, kterých jsem za tu dobu vylisoval jistě třicet metráků, jsem džbán plný živé a mrtvé vody, stačí se maličko naklonit a tečou ze mne samé pěkné myšlenky, jsem proti své vůli vzdělán, a tak vlastně ani nevím, které myšlenky jsou moje a ze mne a které jsem vyčetl, a tak za těch třicet pět let jsem propojil se sám se sebou a světem okolo mne, protože já když čtu, tak vlastně nečtu, já si naberu do zobáčku krásnou větu a cucám ji jako bonbon.


6. Jakých nejčastějších chyb se člověk dopouští při posuzování populární literatury?

7. Vytvořte otázky pro analytický rozbor vyprávění.

8. V čem spočívá rozdíl a v čem shoda u výrazů "sedmikrásky očí" a "oči sedmikrásek"?

9. Popište, v čem spočívají nejčastější chyby ve školní interpretaci textu.

10. Čím se liší jazyk jako znakový systém (verbální) od znakových systémů (neverbálních) jiných umění?

Zpět na hlavní stranu blogu

Související články

Komentáře

RE: Máte na to? II. sargo 27. 06. 2008 - 13:03
RE: Máte na to? II. eithne 28. 06. 2008 - 17:35
RE: Máte na to? II. jarmik 28. 06. 2008 - 20:57
RE: Máte na to? II. kvik®blbne.cz 28. 06. 2008 - 21:02
RE: Máte na to? II. eithne 29. 06. 2008 - 07:36
RE: Máte na to? II. chachina 29. 06. 2008 - 11:43
RE: Máte na to? II. - j - 30. 06. 2008 - 08:14
RE: Máte na to? II. eithne 30. 06. 2008 - 09:38
RE: Máte na to? II. sargo 30. 06. 2008 - 12:46
RE: Máte na to? II. eithne 30. 06. 2008 - 19:02
RE: Máte na to? II. jana* 03. 07. 2008 - 18:54
RE: Máte na to? II. mirka 18. 11. 2008 - 13:22
RE: Máte na to? II. eithne 18. 11. 2008 - 16:44
RE(2x): Máte na to? II. mirka 28. 11. 2008 - 20:16