sargo: Úúúúža! A s obrázkama!
(To s těmi dětmi hned na začátku... jako laik bych řekla, že motivované děti už není problém učit skoro jakýmkoli jen trochu rozumným způsobem. Ale motivat je?
)
Držím palce, ať tento smysluplný koníček vydrží obzvláště dlouho v plné síle
et: Kritickým myšlením jsem já až nekriticky nadšena Absolvovala jsem půlroční školení a pokud touhle metodou někdo chce pracovat a je ochoten tomu přizpůsobit výuku a dát do toho všecko a připravit si to úplně jinak než byl on sám ze školy zvyklý, tak to prostě MUSÍ fungovat.
PS: Ta učebnice tě ale hodně ovlivňuje, žejo? Tak šílenou kombinaci barev v takové sytosti a takovém jasu bys za normálních okolností snad nevytvořila...
---
et.pise.cz
anuska: No, pěkně sis to zdůvodnila, jen co je pravda, a kdyby tam nebyl ten konec, aj bych se lekla, že jsi "nemocná". ne, nejsi ,
eithne: Sargo: Mně připadá nemožné někoho namotivovat k učení vyjmenovaných slov a malé i velké násobilky. Logické předměty jako matika a fyzika možná, ale čeština? Němčina? Na prvním stupni? Nevěřím.
Dík
Cestovatelka: Jak - ne?!
ET: Jenže já tomu nevěřím! Dobře, částečně to může být užitečné, co občas píše Ála mě fascinuje a kdybych učila na prvním stupni, jakože to NIKDY učit nebudu, možná bych s tím čas od času vyrukovala. (Řešení problémů v kruhu - napište, jaké jsou tu problémy, pokud nevíte, tak jaké problémy tu podle vás vidí ostatní, a napište, jaké problémy tu asi vidím já jako učitel; a já napíšu to samé. To je z posledního jejího článku, to se mi líbí třeba hodně.) Dá se to použít při pedagogicko-psychologických problémech, při šikaně, rozbrojích a v podobných případech. Jenže si prostě nemyslím, že tím způsobem může fungovat celá výuka.
Ovšem jsem ochotná věřit, že půlroční školení mohlo být zajímavé. U koho jste se školili, nepamatuješ si jméno?
Já jsem byla hodně nespokojená s tím, co jsme dělali ve škole, ač jsem na to vystřídala dvě přednášející. (Největšího a nejprofláklejšího odborníka, který to u nás učí, jsem ovšem neměla, chyba - možná?)
Hele, a víš, že mi to s těmi barvami nedošlo? Vybrala jsem ty, které na koláčích bývají nejčastěji a byly v Malování na liště. Ale přesně takovou má ta obálka barvu. Ale fakt přesně. (Asi obálku taky tvořili v Malování.)
Anuška: A nebudu tu knížku číst a nebudu a nebudu! Ať si mi klidně za nepřipravenost započítá přednášející absenci!
Ale už jsem udělala další kus seminárky ze syntaxe!
(A, no, vím, že tomu asi nikdo nebude věřit, ale já ten článek myslím vážně )
et: Seminář jsme absolvovali v knihovně pod vedením (velmi známé?) lektorky Niny Rutové. Jo, fajn, občas už mi to lezlo na nervy, ale to proto, že ta setkání byla osmihodinová a první ranní hodina a poobědové stavy byly opravdu kritické na to, že ty semináře byly opravdu nabité činnostmi k prasknutí. Vracela jsem se domů vyždímaná jako citron Ale jako forma práce s dětmi se mi to zdá prostě skvělé a promyšlené.
V pátek mám první besedu, kterou jsem si připravila podle koncepce krit. myšlení a moc se na ni těším, pak ti můžu dát vědět, jak na to reagují děti.
A zkoušeli jsme podobným způsobem práci s beletristickým i naučným textem, nejrůznější aktivity na rozehřátí, učení i shrnutí a já si fakt myslím, že takhle to fungovat může. A byla bych ráda, kdyby to fungovalo a jednou se tak třeba učily moje děti.
Kdyby ses na to chtěla podívat nějak víc, tak v minulém roce vyšel v časopise Rodina a škola s paní Rutovou moc pěkný rozhovor, stojí za to si jej přečíst (7/2009, máme v ÚK k prezenčnímu zapůjčení ) Kus je k nahlédnutí i on-line http://www.portal.cz/scripts/detail.php?id=28478
---
et.pise.cz
eithne: Doufám, že po besedě napíšeš článek, jsem velmi zvědavá Ačkoliv, beseda a výuka je pořád něco o dost jiného.
Asi to může fungovat, ale bude to potřebovat zkušeného pedagoga a spoustu úsilí, nehledě na obrovské boje s řediteli ze starých škol. Věřím, že to jde, ve Švédsku to třeba funguje, taky to mám vysledované z blogu od české učitelky, která tam rok učila. Jenže... u nás není tradice a kde není tradice, stojí to strašně moc síly. A co si budeme, málo učitelů (začínajících, protože ti starší a zkušení se s touhle metodou ještě nesetkali a neosvojili si ji) má přebytečnou sílu na rozdávání.
Ale to školení zní dobře, o tom žádná.
Jsem otevřená všem novým znalostem, přestanu tedy zatracovat předmět a začnu zatracovat naše přednášející, které jsme na něj měli
sargo: Stejně na začátku právě motivace musí být... jinak jsou všechny výukové metody na houby. U mladších mi zase připadá dobré, že jsou ochotnější spolupracovat. A motivovat je ke zmíněným věcem mi nepřijde jako nemožné - jo k biflování dat, to je jiná, ale věci praktické s okamžitým efektem, ať už je to čeština nebo matika (byť neříkám že nutně jako celek, blbostí se tam učí taky dost) natož cizí jazyk - tam to přeci jít musí
kobliha: Děti mé kamarádky mají učitelku, která kriticky myslí i učí. Je jediná na škole, která tuhle metodu prosazuje, a nemá to jednoduché.
Ve škole, kam chodí Koblížek, je kriticky myslící ředitelka. Je jediná na škole, která tuhle metodu prosazuje, a taky to nemá jednoduché.
Et, taky by mě zajímal výsledek debaty. Vůbec by mě ta metoda zajímala - viděla jsem pár videoukázek a přišlo mi to místy až jako sektářské výjevy O to víc mě zajímají vaše názory!
Jinak článek Eithné je vynikající, škoda, že jsem nikdy do tohohle stádia nedošla.
jarmik: Úžasný článek. A ty grafy!
(Možná pokud pohrdneš školstvím, mohla bys to zkusit jako televizní evangelistka, ta metoda by byla užitečná tak asi zhruba pro každýho).
eithne: Sargo: Tak takový optimista jsem byla, dokud jsem nenastoupila na peďák a nezačala o tom více přemýšlet a více se zajímat
Kobliha: Škoda. Trochu mě udivuje, že já ano, a už delší dobu přemýšlím, zda je to školou nebo mnou - jestli by k tomu došlo, i kdybych se dostala na původně chtěnou žurnalistiku, například. Inu, kdo ví
Jarmik: Děkuju! Trochu mi chyběl někdo, kdo ty grafy vypíchne, jsem na ně dost hrdá. Pečlivě to všechno vyměřit a narýsovat byla dost fuška, ale myslím, že výsledek stál za to
slanka*: Myslím, že naučit se mít ráda školu bych potřebovala právě teď (..zrovna maturuju)...uvítám jakoukoliv efektivní radu od odborníka!
eithne: Slánka: Obávám se, že u maturujících tohle fungovat prostě nemůže Držím ti všechny palce, ať to dopadne úplně co možná nejlépe!
boudicca: Tohle je ...veselé, vtipné, skvělé! Já bych školu měla ráda, kdyby se z osnov vyškrtla matematika, fyzika a chemie, jenže to bohužel nehrozí
eithne: Boudicca: Naprosto tě chápu, na gymplu mě strašně otravovaly předměty, se kterými jsem už nikdy po maturitě nechtěla mít nic společného. Nepamatuji si z nich nic a byly vážně dobré jen pro stres ze známek a rozptylování od těch zábavných.
Ale ono bude po matuře líp
Dík
tomáš k.: Parádní článek, docela mě inspiroval k tomu, abych si taky udělal pár gráfků, jak jsem na tom s učením Zejména ten němčinový je parádní - chvíli mi trvalo, než mi to docvaklo, ale musím říct, že fakt sranda