Tentokrát jsem si z celovíkendového kurzu zdravovědy u ZdrSemu dělala poznámky hlavně o tom, jak byla koncipovaná cvičení a modelovky, protože se kurzy zdravovědy pro děti na táboře uchytily a v tomhle chci opisovat od zkušenějších.
Celý kurz probíhal ve schématu:
1. vysvětlení problematiky
2. prostor pro dotazy
3. krátké shrnutí vysvětleného (dvěma větami)
4. modelová simulace
1. Před začátkem výkladu proběhla první simulace.
Ti, co již mají nějaké zkušenosti se zdravovědou, (tj. loňské děti,) dělají figuranty. Zachránce dělají děti zdravovědou nedotčené.
Figuranti leží v bezvědomí. Simulace končí po pěti minutách čekání na sanitku.
Po skončení mluvit o pocitech, které zachránci během simulace měli.
2. Povídání s obrázky a videy.
Ukázat / promítnout obrázky a videa o nebezpečí pro zachránce:
- opakovaná nehoda
- záchranáři ve vozovce
- riziko - krev
- vykalkulování rizika - sníh na střeše, tonutí, požár... jít dovnitř?
Nehody se rády opakují. Na místě, kde se stane jedna nehoda, se kdykoliv může stát kvůli stejnému nebezpečí (zde aquaplanning) nehoda podruhé. Na videu vyvázli všichni nezranění jen díky tomu, že ti dva postávající kontorolovali okolí.
Jaký je mechanismus úrazu?
- Fotky ťuknutého auta vs. pomuchlaného při nárazu 20 km/h vs. zdemolovaného auta.
Kolik lidí budu zachraňovat?
- V případě nabouraného auta 1-5. Nevím to, dokud se nepodívám nebo ještě lépe, dokud se nezeptám některého z pasažérů.
3. Modelovka s bezvědomým
Nastává poté, co je to předvedeno a vysvětleno instruktory. Jedou se celé první tři kroky (od příchodu až po volání 155).
Jeden ze skupiny je raněný, druhý ho zachraňuje, třetí komentuje, co zachraňující dělá. Takhle se objede celé kolo, aby si každý vyzkoušel každou roli.
6. Modelovka s bezvědomým s otáčením.
Bez předchozího vysvětlení. Polovina skupiny dělá figuranty, druhá polovina zachraňuje. Instrukce jsou po modelovce, pak si to ještě všichni s kýmkoliv ve dvojici vzájemně vyzkouší. ("Polovina z vás popadejte na zem na břicho a každý si zkuste otočit alespoň další dva lidi."
7. Modelovka s bezvědomím s polštářkem pod hlavou.
Bez předchozího vysvětlení. Polovina skupiny dělá figuranty, druhá polovina zachraňuje. Po skončení se vysvětluje, co se dělo.
8. Modelovka s masivním krvácením.
Vepřový bok s hadičkou a stříkačkou. Instruktor vytlačuje krev, zachránci v rukavicích zkouší zastavovat.
9. Pád z výšky
Neoslovovat, neotáčet, kontrolovat na břiše a celou dobu od příchodu fixovat hlavu. Pokud ale nedýchá (nebo to necítím - ruka před nos a druhá na záda), tak ho otočím + zakláním + v případě potřeby resuscituuju.
10. Modelovka, při které přestane figurant dýchat při čekání na sanitku.
11. Modelovka s masivním krvácením ve sprše.
(To na táboře nedáme...)
Nedávat zraněnému najíst ani napít, protože možná půjde v nemocnici na operaci a pacient s plným žaludkem je anesteziologova noční můra.
Při masivním krvácení dbát na tepelný komfort, protože třesavka vysiluje a zvyšuje krvácení a protože zima = nižší srážlivost krve.
12. Manévr sundavání ze židle.
Ukazovali nám jiný - postavíte se za člověka na židli, provléknete mu své ruce pod jeho rameny a uchopíte jednu jeho paži oběma svýma rukama a pomocí ní jako držátka s ním manipulujete. Ale to jsem na youtubu nenašla a tohle se mi taky líbí.
Při googlení fotek a videí se mi povedlo najít Metodický manuál ZdrSem. Nevím, jestli oni vědí, že ho mají přístupný veřejně, ale to je taková pomoc! Před táborem jako když najdu. Za používání cizích materiálů se necítím provinile, protože tábor je nevýdělečný a čím víc lidí bude základy zdravovědy ovládat, tím bezpečněji na světě bude.
Příručka ZdrSem zde.
RE: Metodika zdravovědy | myfantasyworld | 04. 04. 2024 - 14:08 |
![]() |
eithne | 14. 04. 2024 - 20:42 |
RE: Metodika zdravovědy | helca | 15. 05. 2024 - 20:53 |
![]() |
eithne | 16. 05. 2024 - 19:20 |