Přes alpskou náhorní neplošinu

2. leden 2011 | 23.30 |

Já a Jirka, Ivana a Honza, Zuzka a Luinar, máma a Ondra. Třídenní putování rakouskými Alpami na sněžnicích.

Naše posádka dojela k Ödensee v deset večer.  Parkoviště bylo prázdné a stany jsme stavěli mezi auto a závěj, abychom je mohli lépe vypnout.
V jednu nás vzbudily sirény. Honza chtěl tak moc vědět, co se děje, že raději volal 112, (kde neuměli anglicky,) a tak jsme se dozvěděli, že v blízké vesnici hoří dům.
Probuzení Jirky jsem vítala, půjčil mi na spaní svůj svetr a já konečně navzdory zimě dokázala usnout.

Ráno bylo v plánu cukat auty, ale Honzovi se nepodařilo nastartovat. S automechanikem u ucha a jiskřícími nůžkami zabodnutými do nějaké hadičky zjistil, co autu není, a s tím, že asi zamrznul benzín (OMV), jsme nechali auta auty, že to třeba rozmrzne, než se vrátíme.

PC270004
M: Hovor s mechanikem: "Zabodněte tam něco vodivého a zkuste nastartovat. Jiskří to?"

Po zasněžené silnici jsme šli, dokud jsme neminuli třetí ostrou zatáčku, a pak už jsme pokračovali zbytek dne po neprošlapané cestě do kopce nebo velmi výjimečně po rovině. Začínali jsme v osmi stech metrech a končili v sedmnácti stech. Na zemi ležel prašan, který chůzi nekladl odpor. Většinu dne se chumelily obrovské prašanové vločky, kolem nás stály bílé hory a pod námi bylo zamrzlé Ödensee.

PC270020
M: Ödensee

PC270033
M: Musíme o devět set metrů výš

Místo na stany jsme našli chvíli po čtvrté, nedlouho před soumrakem. Jirka kopal záhrab a stavěl stan, já vařila a moc si to užívala. Půjčila jsem si s sebou totiž benzínový vařič Primus, který vařil úžasně rychle. Muselo se dost pumpovat, a proto mi párkrát zhasnul, a taky mi na něj párkrát odpadl sníh, takže zhasnul, a nakonec už zhasínal samovolně a nevěděla jsem proč, ale navařeno jsem měla, tak mi to nevadilo.
Půjčila jsem ho i Zuzce s Luinarem, kteří se trápili s plynovým vařičem (v mínus devíti), a těm pak taky zhasínal.

Ve stanu jsme měli mínus šest, venku bylo prý mínus devatenáct.
Procházka ze spacáku na záchod byla skutečně emocíplná.
Na noc jsem na sebe navlékla i bundu a bylo mi tak nakonec velmi příjemně. Celkem jsem tedy měla: 3x ponožky, podvlíkačky, plátěné kalhoty, zateplené kalhoty, funkční tričko, 2x bavlněné tričko, flísovou bundu, Jirkův svetr, bundu, 2x šátek, kuklu, čepici a rukavice.
A bylo mi teplo.

pise.cz/img/206722.jpg" alt="PC280050">
M: Tábořiště po ránu

Další ráno jsme vyráželi v půl desáté.

Na to, že jsme měli jít po náhorní plošině, jsme se dost nadřeli. Vrstevnice byly v mapě po 40 m, tak jsme se asi nemohli divit, že jich tam moc nebylo, když jsme chodili po dvacetimetrových muldách a kopečkách nahoru a dolů jak šílenci. Byly všude. Pořád.

E: Musíme výš

O: Naše náhorní plošina zdálky

Z: Kopečky zblízka

O: Kopečky s klečí ještě víc zblízka

PC280090
M: A chtějte pak mít v mapě vrstevnice...

O: Mezi kopečky s klečí

O: A ještě víc zblízka

PC280073
M: Tudy všudy jsme chodili

PC280078
M: Neflákat se, jít!

Výprava se rozpadla na dvě čtveřice podle posádek aut, naše šla vepředu, druhá vzadu. Sníh byl hluboký a bořil se a kdyby před námi neprojel ráno skialpinista, bloudili bychom dodnes.

Hirzberg (2051 m. n. m.) se celou dobu tyčil v dálce nad námi, pak jsme najednou byli na jeho hřebeni a jen s námahou rozeznávali v dálce vrcholový kříž a pak jsme najednou a strašně rychle byli u něj.
Fičel tam strašný vítr, mámě strhl z batohu pláštěnku, pro kterou pak Ondra běžel kamsi za obzor, tak jsme se jen vrcholově vyfotili, jak se to tak dělává, a rychle sklesali pryč do závětří.

PC280118
M: Vrcholový kříž Hirzbergu v dohledu

H: Společná u kříže nemůže chybět

O: Piknik v závětří

O: Jako krajina z písku ve vodě

H: Krajina pod námi

O: Hnus, jdeme pryč

Klesání bylo prudké a skvělé, někdo běhal a padal, někdo skákal a padal, někdo telemarkoval a padal, bylo to namáhavé a výborné, zničující, ale uvolňující.

Z kleče jsme sešli do lesa, kde bychom se bez našeho imaginárního skialpinisty pozabíjeli na skalkách, které tam všude byly, protože jen jeho stopa nás mezi nimi bezpečně prováděla dolů. I tak to bylo místy o ústa, je až s podivem, co lyžař projede a sněžkař jen velmi obtížně projde.

PC280126
M: Pryč z náhorní plošiny

PC280149
M: Lesem dolů z nadhledu

E: Lesem dolů z podhledu

Utábořili jsme se ve čtyři, aby nás soumrak nezastihl v kopci.
Náš vařič nevařil. Zatímco Jirka obstaral bydlení, já nadávala na Primus, luštila anglický návod a porovnávala ho s českým, který byl třetinově obsáhlý, v mínus desíti jsem čistila trysku a dělala všelijaké jiné kejkle. A pořád jsem nadávala. Benzín tekl strašně neochotně... až po hodině mě napadlo dolít benzín do bomby rezervou z PET lahve. Pumpa byla příliš krátká či co, půlka bomby zjevně nestačila, ale pak vařič vařil kouzelně. Byla jsem promrzlá na kost, když jsem konečně začala vařit, a Jirka mě od toho po pár ešusech vyhodil a všechno dodělal sám. Zalezla jsem do spacáku a svět mi konečně přestával rudnout před očima...

PC290161
M: Ranní balení

Před usnutím jsem si opět střihla příjemnou procházku na záchod, bylo jasno a hodně, hodně velký mráz. Přes noc se zatáhlo a mně pak začalo být skoro až vedro, ačkoliv jsem nesebrala odvahu na sundání jediné vrstvy.

Vstávala jsem dřív, abych uvařila čaj do termosky, který jsme vypili k snídani. Vařič nevařil. Áááá! Vztekle jsem ho uklidila, při té příležitosti se řízla do prstu o zástěnu pocintanou benzínem a vůbec tak nějak všelijak bylo ráno veselé.

Lesem jsme seběhli z kopce k nějaké chatě do asi jedenácti set metrů a vydali se po zapadané asfaltce po okružní Dachsteinrunde.

PC290178
M: Zase nahoru

PC290184
M: A odtud dál už jen dolů

E: Klesej, jak umíš

Po poledni jsme z ní odbočili na naše poslední čtyřstovkové převýšení. Z nenápadného sněžení začala pořádná chumelenice a bylo vedro, tak jsme moc neodpočívali, abychom neprochladli a nepromokli, protože jsme šli většinou dost odsvlečení. Nahoru to trvalo jen chvilku, oproti stoupání na Hirzberg bylo oněch 400 m jen malá terénní nerovnost.

Klesání pak byla psina, v hlubokém prašanu se dalo skvěle blbnout.

O: Z kopce mimo plán

O: Rodičovský dozor

PC290194
M: Ondrovi se v prašanu vůbec nelíbí, asi

Došli jsme k chatám, kde měl být podle mapy Winterraum. S Jirkou a Honzou jsme se vydali k jediné rozsvícené, abychom se na něj poptali, ale uvnitř bylo pusto a prázdno.
Rozhodli jsme se pokračovat až k autům a celý výlet tak o jednu noc zkrátit, bylo to už kousek a silní jedinci snadno přesvědčili váhající slabé jednotlivce :)

Došli jsme až do vesnice, kde jsme odbočili podle žluté cedule "Ödensee", která nás zavedla na neprošlápnutou lesní pěšinku, tak jsme se vráili a šli podél zelené cedule "Ödensee", která vedla po silnici. Šli jsme při čelovkách a už to nebylo moc příjemné, asfalt se střídal s kolejemi, chvíli jsme odpočívali na nádraží a pak už jsme došli na naše parkoviště.

O: Úmorná cesta k autům

PC290209
M: Počkáme na vlak!

Zvuk běžícího motoru našeho auta byl nepopsatelně krásný. Kdo opravdu věřil tomu, že se nám odtud povede odjet?
Naházeli jsme věci do auta a vyrazili domů. Občerstvili jsme se u rakouského McDonaldu a vzali benzín na jiné pumpě než OMV a v půl druhé už jsem táhla z parkoviště ověšený batoh, lopatu a troje sněžnice a strašně se divila, že se nevejdu do výtahu.
A to byl konec.

(Fotky jsou ode mě, Jirky, Honzy, mámy, Ondry a Zuzky.)