Oslo bylo poslední zastávkou na naší cestě. Prošli jsme si muzeum vikinských lodí a Frognerův park, kde jsme i přespali. Potom jsme se vydali nazpět do Čech.
Oslo, sentralstasjon. Jak dávno tomu je, co jsme odsud odjížděli do Finse? Nám se to zdálo být věčností.
Úschovnu zavazadel jsme našli záhy. Plně automatizované skříňky, za batoh naší velikosti se platilo za 24 hodin 40 NOK.
V informacích jsme si koupili jízdenku na 8 jízd MHD za 180,-, mají to tu ukrutně drahé.
Pěšky jsme se vypravili nakoupit do Kiwi, protože jsme měli strach, že obchody zavírají brzo. Brzo zavíralo nakonec jenom tohle konkrétní Kiwi - to vědět, nemuseli jsme se s věcmi potom vláčet celou dobu.
Z Kiwi jsme došli po pěší třídě (davy! lidi! fuj...) k radnici a u ní jsme nasedli na trajekt, který nás dovezl na poloostrov Bygdøy, kde stojí nahuštěná všechna muzea. Jízda lodí se až podezřele podobala jízdě parníkem X-21 na Vltavě.
Vstupné do muzea vikinských lodí (Vikingskipshuset) je lidové, pro studenta 35 NOK. Jsou v něm vystaveny 3 lodě, ve kterých byli pohřbení významní vikingové (lodě s nimi byly zakopány do země na břehu, ne puštěny na moře, jak jsem nesprávně pochopila), a spousta serepetiček kolem.
Líbilo se mi, jak je muzeum udělané, a líbily se mi i exponáty.
Největší a nejzachovalejší loď takového chlapa...
Infiltrovaný Švéd!
Kýbl. Tuším z oddělení zemědělských nástrojů.
Popisky měly ten problém, že popisovaly věci, jejichž názvy neznám ani česky.
Ani anglicky. Ani německy. A opravdu ani norsky.
Záchranné čluny? :-)
Loď takové té baby...
Pokračovali jsme k muzeu Fram, které navzdory informacím z LonelyPlanet právě zavíralo, a MHD trajektem jsme se vrátili na pevninu.
Vrátili jsme se na nádraží pro batohy a i s nimi vyrazili do Frognerova parku, na který jsme se oba těšili jak malí a který naše očekávání nezklamal.
pise.cz/img/134202.jpg">
Jedna umělecká z mé dílny při čekání na trajekt
Frognerův park obsahuje 192 žulových a bronzových soch zobrazujících 650 lidských postav od narození až po smrt. Gustav Vigeland, jejich tvůrce, dostal v roce 1921 nabídku od radnice, že mu bude zaplacen veškerý materiál a poskytnut park k umístění svého díla, když všechny sochy, které vytvoří, budou patřit městu. Kývl a na projektu pracoval 20 let.
Na výsledek jsme se šli podívat.
Park je udržovaný, spousta růží, posekaná tráva, lavičky, sochy. Most ozdobený sochami, fontána se sochami, obelisk se sochami, dokonce i mříže vrat vypletené pruty do siluet lidí. Nejspíš nejkrásnější park, ve kterém jsem kdy byla.
Jeden z nás hlídal věci, druhý si procházel, kochali jsme se, relaxovali, jedli. Shlíželi na nás starci i děti, rozzuřené i vášnivé obličeje, z detailů šel často strach. Bylo to věrné. Sochy zobrazují vztahy mezi lidmi, mezi mužem a ženou i mezi matkou a dítětem. Nejen ty idylické, mnoho plastik zobrazuje bití a řev, pláč, lítost. Je to neobvyklé, takové sochy nikdo přece nesochá...
Parkem jsme došli až na jeho konec do neudržované části, kde jsme postavili stan. K večeři jsme snědli fiskekaker.
Byla tam tma. Poslední dvě noci pro mě byly ohledně spánku naprosto katastrofální, přes den to tolik nevnímám, ale v noci umírám únavou, přestože nemůžu spát. Ale dneska jsem usnula před půlnocí. Miluji tmu a začínám ty sebevraždy kvůli bílým nocím chápat.
Příchod do parku po mostě
Sochy jsou soustředěny v centrální části, ale dají se najít všude
Fontána, u níž jsme dobu seděli
Obelisk zepředu
Obelisk zezadu
Obelisk zblízka
Obelisk po tisící prvé
Obelisk v detailu
Větší detail
Fontána, obelisk a soumračné nebe
Ráno jsme chvíli měli pocit, že autobus StudentAgency nestíháme, ale na nádraží jsme přijeli ještě před ním. Jezduška byla natolik milá, že jsem jí byla ochotná odpustit nefungující DVD přehrávač, příšerný výběr z časopisů (a z novin jenom Právo) a vůbec všechny křivdy následující dvacetihodinové jízdy.
Opět trajekty, tentokrát naprostý nedostatek přestávek, řvoucí banda lidí před námi.
Na Florenc jsme přijeli s hodinovým zpožděním.
A tím náš výlet skončil.
VYÚČTOVÁNÍ:
Praha-Oslo (zpáteční) - 2635 CZK
Oslo-Finse - 401 NOK
Gjendesheim-Vågåmo - 69 NOK
Vågåmo-Otta - 50 NOK
Otta-Spranget - 31 NOK
Spranget-Otta - 31 NOK
Otta-Oslo - 394 NOK
benzín do Losa - 1125 CZK
MHD v Oslu (8 jízd) - 180 NOK (dohromady pro oba)
Muzeum vikinských lodí - 35 NOK
úschovna batohů - 40 NOK
jídlo + bomby - 653 CZK
všehovšudy (pro jednoho) - 7732 CZK
1 NOK = 2,909 CZK
Omlouvám se za celoseriálové matení časů. Vím, že přítomný tam neměl co dělat, ale přepisovala jsem své zápisy z deníku, které mnohdy v přítomném čase byly. Za to, abych se s tím potom ještě převáděla do minulosti, už mi to nestálo. I tak jsem s tím strávila nepěkných pár hodin.
(Většinu fotek fotil Lukáš. Všechny fotky fotil jeho foťák.)
Konec.
RE: Norsko: Oslo | kaci | 17. 08. 2009 - 17:37 |
RE: Norsko: Oslo | lucifersangel | 18. 08. 2009 - 01:22 |
RE: Norsko: Oslo | sargo | 18. 08. 2009 - 10:12 |
RE: Norsko: Oslo | eithne | 18. 08. 2009 - 11:00 |
RE: Norsko: Oslo | hospodynka | 23. 08. 2009 - 21:41 |
![]() |
eithne | 24. 08. 2009 - 00:16 |
RE: Norsko: Oslo | evi | 04. 09. 2009 - 00:32 |
RE: Norsko: Oslo | eithne | 04. 09. 2009 - 01:13 |
![]() |
evi | 04. 09. 2009 - 19:53 |
RE: Norsko: Oslo | libor | 18. 09. 2014 - 09:26 |
![]() |
eithne | 18. 09. 2014 - 11:00 |