Opět věnuji první díl povídání z Číny praktickým informacím. Itinerář, ceny, doprava, hostely... Informace jsou z roku 2012 (cca 1 RMB = 3,25 CZK).
Celý seriál bude tentokrát poznamenaný krádeží Zuzčina foťáku a Ondrovy starší karty, takže k první polovině budou fotky pouze dohledané na internetu. Mrzí mě to moc.
Itinerář:
1. den: Praha → Chongqing
2. den: Chongqing → Chengdu
3. den: Chengdu → Kangding
4. den: Kangding → Gesar Tsera
5. den: Gesar Tsera → za Amba Lhe
6. den: za Amba Lhe → před Bu Chu La
7. den: před Bu Chu La → za Bu Chu La
8. den: za Bu Chu La → po brodu Bu Chu
9. den: po brodu Bu Chu → Gongga gompa
10. den: Gongga gompa → Shanmugi
11. den: Shanmugi → Xinduqiao
12. den: Xinduqiao → Litang
13. den: Litang → Xiancheng
14. den: Xiancheng → Shangri-La (Zhongdian)
15. den: Shangri-La → Qiaotou
16. den: Qiaotou
17. den: Qiaotou → Bendiwan
18. den: Bendiwan → Lijiang
19. den: Lijiang → Dali
20. den: Dali → Tengchong
21. den: Tengchong
22. den: Tengchong
23. den Tengchong → Kunming
24. den: Kunming → Guilin
25. den: Guilin → Yangshuo
26. den: Yangshuo
27. den: Yangshuo
28. den: Yangshuo → Chongqing
29. den: Chongqing
30. den: Chongqing → Praha
Doprava:
Ceny
Praha → Chongqing → Praha: 9250 CZK, letadlo Finnair
Chongqing → Chengdu: 98 RMB, klimatizovaný vlak (softseat), 2 hod
Chengdu → Kangding: 121 RMB, klimatizovaný autobus, 7 hod
Kangding → Yalung-go: 40 RMB, taxi, 15 km, 1 hod
Horní Tsemen → Shanmugi: 250 RMB á 4 os., taxi
Shanmugi → Xinduqiao: 400 RMB á 4 os., taxi
Xinduqiao → Litang: 70 RMB, autobus, 11 hod
Litang → Xiancheng: 100 RMB, taxi, 4 hod (autobus jede za 65 RMB, ale vyjíždí z Kangdingu a nebývají volná místa)
Xiancheng → Shangri-La: 90 RMB, taxi, 8 hod
Shangri-La → Qiaotou: 30 RMB, autobus
Qiaotou → Lijiang: 40 RMB, taxi, 1,5 hod
Lijiang → Dali: klimatizovaný autobus, 3,5 hod
Dali → Tengchong: 132 RMB, klimatizovaný autobus, 6 hod
Tengchong → Kunming: 248 RMB, klimatizovaný autobus bez místenek, 11 hod
Kunming → Guilin: 175 RMB, klimatizovaný vlak (hardseat), 24 hod
Yangshuo → Chongqing: 88 RMB, neklimatizovaný vlak (hardseat), 23 hod
(ceny jsou za 1 osobu, pokud není uvedeno jinak)
Vlaky
Softsleeper - měkké lehátko v uzavřeném kupé, kde jsou čtyři lehátka
Hardsleeper - tvrdé lehátko v otevřeném oddělení, kde je šest lehátek
Softseat - měkké sedadlo, v řadě jsou dvě a dvě
Hardseat - tvrdé sedadlo, v řadě jsou dvě a tři, v uličce mohou stát lidi
Stání - stojí se ve vagónu s hardseaty
Fotky k vidění například
com/whats-difference-hard-sleeper-soft-sleeper-chinese-trains/">tady.
Stopování
Rozvinutá dlaň se vztyčeným palcem znamená, že chcete za odvoz zaplatit. Takhle se mává především na autobusy.
Dlaň sevřená v pěst se vztyčeným palcem znamená, že chcete svézt zadarmo. Úspěch budete mít především v případě, že máte šikmé oči.
Pokud trpíte v autobusech nevolností, nepropadejte panice, řidič na požádání rozdává igelitové pytlíky. Pokud trpíte nevolností při pohledu na lidi, kteří trpí nevolností, vezměte si s sebou pásku přes oči a špunty do uší.
Při cestování po Číně je člověku více než nápomocná stránka Travelchinaguide.com.
Ubytování:
Obecně se dá říct, že můžete všude sehnat ubytování za 20 - 40 RMB. Obvykle to zahrnuje postel v dormitory (místnost pro 4 - 10 lidí) nebo dvojlůžkovém pokoji a koupelnu se záchodem a teplou sprchou přináležející k pokoji. V turisticky atraktivních městech bývá na double roomech i televize a rychlovarná konvice, v teplých oblastech je samozřejmostí funkční klimatizace. Některé hostely mají k dispozici i počítače s internetem, což je pro cizince jediná možnost, jak se na internet mohou dostat, protože internetové kavárny nově zakazují vstup lidem bez čínského ID (= OP).
Treky:
Treky jsme šli dva.
První byl v oblasti posvátné hory Minyak Gangkar. Popis jsme k němu měli z knihy Trekking Tibet (kapitola The Minyak Gangkar Loop Trek). Vyráželi jsme z Yalung-go (15 km od Kangdingu), překonávali sedlo Bu Chu La (4940 m. n. m.), jednu noc jsme strávili v Gangkar Gongga gompě (klášteru) a trek jsme zakončili ve vesnici Horní Tsemen. Původně nás ambice hnaly ještě přes sedlo Tsemen La, jenže na něj se šlo po silnici a to nás nebavilo. Celkově jsme z Yalung-go do Tsemen šli sedm dní.
Mapka je proklikávací ke zdroji
Druhý trek nás vedl Soutěskou skákajícího tygra (Tiger Leaping Gorge). Ten jsme si vybrali v průvodci Lonely Planet (Yunnan, samostatná kapitola). Trek se chodí z od Jane's Hostel v Qiaotou k Tina's Hostel u Middle Tiger Leaping Stone a trvá obvykle dva dny (dá se stihnout i za jeden).
Mapka je proklikávací ke zdroji
Ostatní:
Čína je civilizovaná země s přátelskými lidmi, kteří rádi pomůžou a nevadí jim, že se s vámi přitom musí domlouvat rukama nohama. V turistických oblastech umí anglicky docela dost lidí, mimo ně ale většinou neumí ani mladí. My jsme s sebou měli dva phrasebooky (jeden z LonelyPlanet edice a jeden od Lingey) a velice se nám hodily.
Lidi za pomoc nechtějí peníze. Jen v turisticky nejatraktivnějších oblastech se vám může stát, že si stará babička řekne o bakšiš za to, že jste si vyfotili jejího vodního buvola.
Je tam čisto, což jsem v přelidněné zemi (a po zkušenosti z Indie) vůbec nečekala. Na každých 10 m ulice obvykle připadá jeden metař, který dělá, co umí, a to i v případech, že má zrovna přidělený kruhový objezd a je dopravní špička.
Pro skútry a cyklisty platí stejná pravidla jako pro chodce, což v praxi znamená, že na křižovatkách jezdí i na červenou a často jezdí i po chodníku. Troubí často a rádi, takže se nemusíte bát, že by vás přejeli, aniž byste si toho všimli.
Vážně tam ta rýžová políčka jsou! :)
RE: Čína: Praktické informace | sargo | 04. 09. 2012 - 12:31 |
RE: Čína: Praktické informace | boudicca | 04. 09. 2012 - 13:17 |
RE: Čína: Praktické informace | zmrzlinka | 04. 09. 2012 - 20:52 |
RE: Čína: Praktické informace | eithne | 05. 09. 2012 - 09:25 |
![]() |
boudicca | 05. 09. 2012 - 16:02 |
RE: Čína: Praktické informace | evi | 05. 09. 2012 - 15:01 |
RE: Čína: Praktické informace | hitomi | 23. 10. 2012 - 14:36 |
RE: Čína: Praktické informace | eithne | 23. 10. 2012 - 22:31 |
![]() |
hitomi | 23. 10. 2012 - 23:53 |