Mongolsko: Jak na něj

23. květen 2024 | 18.30 |
blog › 
Mongolsko: Jak na něj

Mongolsko. Kolik nás stálo, jaké je jezdit v něm půjčeným autem, jak se tam táboří a taky kolik fotek jsme si přivezli. První díl a první fotky.

26. 4. - 12. 5. 2024

Záznam z promítání fotek a Honzova povídání ZDE.
Fotky si k promítání můžete paralelně prohlížet ZDE. Tenhle výběr připravovali Ebříci a je to směs jejich i mých fotek.

Honzův mammalwatcherský report ZDE.
Fotky zvířat na iNaturalistu ZDE.

MONGOLSKO

Mongolsko je skvělá země. Rozlehlá, neobydlená, svobodná, bez zbytečných restrikcí a s přátelskými lidmi, kteří jsou nápomocní a společenští, ale nevtíraví. Nemůžu se zbavit pocitu, že se vyšplhalo na špici mého žebříčku navštívených zemí.

Přiletěli jsme s věcmi na pozorování zvířat (pulsar, meopta, triedry, teleobjektivy), trekování (stany, spacáky, batohy) i katastrofy (satelitní komunikátor InReach).

IMG_0067
Země hor a plání

AUTO

V Ulánbátaru jsme si půjčili auto Ford Everest z půjčovny Drive Mongolia. Půjčovnu vlastní Bátar. K autu nám nabízel kempovací náčiní, které jsme nepotřebovali. Co jsme ocenili, byla jeho ochota otestovat náš satelitní telefon InReach - kdyby nám kleklo auto někde v poušti nebo jiných odlehlých oblastech, byla by to naše jediná možnost ho kontaktovat s žádostí o nové auto, které bychom podle podmínek měli dostat do 24 hodin.

Ford Everest nás na 15 dní stál 2250 USD + jsme v hotovosti složili vratnou zálohu 1000 USD.

Auto mělo nejen 4x4, ale i 4x4 low, což jsme několikrát museli využít. Nemělo ale nasávání vzduchu horem jako třeba LandCruisery, takže jsme nemohli brodit hluboké řeky.

Ujeli jsme 3000 km, za volantem jsme se střídali s Honzou. Asfaltek je v Mongolsku málo, většina cest jsou traily ve volné krajině, takže cestování trvá dlouho.

Nafta stála kolem 3600 MNT/l, což je podobná cena jako v ČR. Auto ale hrozně žralo, (což dost souvisí s tím, že jsme jezdili převážně v obtížném terénu,) na jednu nádrž jsme v dobrém případě dojeli cca 400 km, takže kromě půjčovného byla nafta naší největší platební položkou. Benzínky tam jsou ale v každé vesnici, takže aspoň logisticky to nebyl problém.

IMG_9843
Fotek, které by se daly použít na reklamní letáky Everestu, mám mraky

Mongolský trh naprosto ovládla Toyota, a to především hybridními Priusy. Proti evropským modelům mají zvýšený podvozek, takže s nimi místní mohou jezdit i mimo asfalt, a byly všude. Motto offroadového řízení: Tohle určitě projede i Prius.

Naše auto nebylo v top stavu. Od začátku musel pravé zadní okýnko zavírat řidič a ke konci přestalo fungovat ovládání okýnka za řidičem (kýmkoliv), takže jsme byli rádi, že se ho povedlo zavřít, a už jsme štěstí dál nepokoušeli. Hlavně se ale přestaly dát z venku otevírat oboje přední dveře, takže když se auto odemklo, musel někdo nastoupit dozadu a přední dveře otevřít zevnitř. A netěsnila některá těsnění kolem dveří a kufru, ale to byl detail.

Zato jsme ale měli zbrusu nové gumy, dvě rezervy, kompresor a základní nářadí. Nepíchli jsme ani jednou (a to mají keříčky v poušti pěkně dlouhé trny).

Neměli jsme sněhové řetězy a na ledovce auto dost tancovalo.

IMG_0269
Některé dopravní značky byly skutečné perly

TELEFON

Hned na letišti jsme si koupili SIMku od Unitelu, abychom měli internet. Dalo se to navolit různě, my zvolili měsíc (míň šlo jen 10 dní a to bylo málo) a 10 GB dat.

Stálo nás to asi 200 Kč.

Pokrytí bylo ve všech městech a vesnicích. Ve volné krajině, které je v Mongolsku většina, samozřejmě signál nebyl.

TÁBOŘENĺ

V Mongolsku se dá stanovat všude. Nic není oplocené, mimo Ulánbátar je zcela bezpečno, a když si za tmy nevšimnete, že stavíte stany jen pár set metrů od jurty, tak kolem vás ráno sice projede traktůrek nebo motorka, ale řidič se jen přátelsky usměje a zamává.

My jsme byli v Mongolsku na přelomu dubna a května a tou dobou jsou tam velké výkyvy teplot - v noci občas padaly teploty k nule, zatímco přes den bylo na tílko. Navíc tam neustále fouká vítr, občas mírný, ale často hodně silný. Nutno dodat, že celé Mongolsko je hodně vysoko položené, např. Ulánbátár je 1300 m. n. m. a mám pocit, že níž jsme asi nebyli.

Orientovali jsme se podle offlinových Mapy.cz a při průjezdech skrze vesnice i podle satelitních map na Googlu, abychom trefili tu správnou z jen lehce divergentních cest, které vedly pryč. (Což bylo možné díky pokrytí internetem ve skoro všech vesnicích.)

Kartuš k plynovému vařiči jsme koupili v obchodě hned vedle autopůjčovny, kam nás nasměroval Bátar. Měli dva druhy připojení - na oblíbené místní vařiče a pak na náš šroubovací evropský, a to dokonce ve dvou velikostech. Pravda, zapomněli jsme koupit zapalovač, ale já s sebou měla rovnou dvě křesadla, takže to nebyl problém.

IMG_9359
Najít v Mongolsku místo na táboření není těžké. Těžké je se rozhodnout, že zrovna tohle místo, stejné jako všechny ostatní, je to ono.

NÁKLADY

1 USD = 23,80 Kč
1000 MNT = 7 Kč

Letenka 21.336 Kč
Auto 2250 USD (53.500 Kč, tzn. 17.833 Kč na osobu)
Útraty na místě 7.513 Kč na osobu:
-    nafta (3600 MNT / l)
-    5x restaurace
-    2x ubytování (100.000 MNT / 3 osoby v Dalanzagdadu a 40 USD / 3 osoby v Ulánbátaru)
-    jídlo v sámoškách
-    2x taxi (120.000 MNT z letiště k Bátarovi a 100.000 MNT z hotelu na letiště)
-    60.000 MNT myčka
-    60.000 MNT uražené zrcátko
-    50.000 MNT vstup do parku pro naše auto (resp. autobus, ale mohlo být i hůř, v ceníku byly i tři kategorie vrtulníků)

IMG_1035
5x restaurace... ale z toho 2x korejská, 1x japonská, 1x prapodivně turistická a jen 1x mongolská. Mongolsko, křižovatka kultur.

MONGOLŠTINA

Mongolština je altajský jazyk, ale v současnosti se píše azbukou. Je to zrada, protože jsme byli zvyklí, že když už něco azbukou přečteme, tak zhruba tušíme, o čem to je. To se v Mongolsku nestává. Jejich jazykem jsem se nebyla schopná naučit ani pozdravit nebo poděkovat. Ochota na sebe mluvit různými jazyky, pomáhat si gesty a podle toho hádat, o čem konverzace je, byla naštěstí v Mongolsku velká.

Anglicky tam umělo spíš míň lidí.

OBSKURNĺ STATISTIKA
Honzova zrcadlovka: 10783 fotek
Honzův mobil: 36 fotek
Ivanina zrcadlovka: 3568 fotek
Ivanin kompakt: 790 fotek
Ivanin foťák na makro: 225 fotek
Ivanin mobil: 46 fotek
Můj kompakt: 923 fotek
Můj mobil: 4 fotky

Závěrem úvodního dílu video, jak probíhá tankování, když na benzínce dojde nafta a benzínářka vás zavede na dvorek k člověku, který má v kůlně pár barelů navíc

Následující

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

RE: Mongolsko: Jak na něj damn-girl 23. 05. 2024 - 19:02
RE(2x): Mongolsko: Jak na něj eithne 23. 05. 2024 - 19:08
RE: Mongolsko: Jak na něj zlomenymec 31. 05. 2024 - 17:43
RE(2x): Mongolsko: Jak na něj eithne 09. 06. 2024 - 19:50
RE: Mongolsko: Jak na něj myfantasyworld 07. 06. 2024 - 11:39
RE(2x): Mongolsko: Jak na něj eithne 09. 06. 2024 - 19:51
RE: Mongolsko: Jak na něj evismaior 07. 06. 2024 - 13:46
RE(2x): Mongolsko: Jak na něj eithne 09. 06. 2024 - 19:53
RE: Mongolsko: Jak na něj sargo 12. 06. 2024 - 20:54
RE(2x): Mongolsko: Jak na něj eithne 13. 06. 2024 - 20:35